Lis, MIAP
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pytania z Lisowskiego
1. Kryterium demarkacji (naukowości)
Konfirmacja – poszukiwanie faktów potwierdzających wniosek
Falsyfikacja – poszukiwanie faktów niezgodnych z wnioskiem
2. Problem naukowy, hipoteza
Formułowanie problemu badawczego polega na precyzyjnym i odpowiedzialnym rozdzieleniu tematu na pytania, problemy.
Problemy badawcze pracy:
· określenie stron zainteresowanych danym problemem badawczym,
· określenie zagadnień i pytań,
· przygotowanie wstępnego opisu problemu,
· sprawdzenie, czy strony zainteresowane zgadzają się z opisem problemu,
· sporządzenie spisu ewentualnych dodatkowych zagadnień i pytań,
· uzgodnienie ostatecznego opisu problemu; musi on zawierać charakterystykę:
1. celu, w jakim zbierane będą informacje,
2. zmiennych (problematyki), które należy uwzględnić w badaniu,
3. standardów stosowanych przy podejmowaniu decyzji na podstawie wyników badań (np. jakie wyniki wymagają podjęcia jakich kroków).
Problem (naukowy):
- trudność do pokonania
- stan niewiedzy w sensie obiektywnym
- brak odpowiedzi na pytania badawcze w świetle aktualnego stanu wiedzy naukowej.
Klasyfikacja problemów:
- problem dotyczący własności przedmiotów lub ich zmian
- problem dotyczący zależności między zmiennymi
Problemy jako pytania:
- rozstrzygnięcia (czy?)
- dopełnienia (który? od kiedy?)
Schemat procesu badawczego
1. Jaki jest problem
2. Jaka jest hipoteza
3. Jaka jest zmienna zależna
4. Jaka jest zmienna niezależna
5. Jakie są inne zmienne warunkujące zależność
6. Jakie metody zastosowano do weryfikacji hipotezy
7. Czy procedura pozwoli przyjąć lub odrzucić dana hipotezę
Schemat procesu badawczego Problem
1. Hipoteza
2. Plan badawczy
3. Pomiar
4. Zbieranie danych
5. Analiza danych
6. Uogólnienie (Generalizacja)
HIPOTEZA [gr.], metodol. zdanie przyjęte jako założenie w celu wyjaśnienia jakiegoś zjawiska wymagające sprawdzenia; hipotezy naukowe powstają zwykle wtedy, gdy dla pewnych faktów nie znajduje się racji wśród uznanych (uzasadnionych) twierdzeń; hipoteza poddana procesowi bądź zostaje obalona, bądź też wzrasta stopień jej prawdopodobieństwa, niekiedy tak dalece, iż hipoteza staje się prawem nauki.
Hipoteza – proponowana odpowiedź na pytanie badawcze możliwa do empirycznego sprawdzenia.
Przy formułowaniu problemu dobrze jest gdy postępuje się wg następujących wskazówek:
1. Należy sprawdzić czy wybrany przez nas temat pracy nie jest zbyt niejasny i szeroki.
2. Aby temat uczynić bardziej jasny i zrozumiały można sformułować go w postaci pytania, które wymaga określonej odpowiedzi.
3. Należy starannie określić granice przedmiotowe, czasowe i przestrzenne.
4. Formułując problem należy starannie dobierać terminy, tak aby były one możliwie jednoznaczne.
Formułowanie hipotezy:
1. Formułowanie hipotezy roboczej. Odbywa się to po wstępnym zgromadzeniu danych, kiedy to dochodzimy do wstępnego wniosku, które prawdopodobnie będzie naszym rozwiązaniem problemu.
2. Mając postawioną roboczą hipotezę, na podstawie zgromadzonych informacji weryfikujemy ją.
3. Postawienie hipotezy finalnej. Osiągamy ją poprzez: zgromadzenie wszystkich niezbędnych danych, następnie ocenianiu ich czy są zgodne z hipotezą. Później jeżeli nasza hipoteza jest zgodna ze zgromadzonymi przez nas materiałami to ją przyjmujemy a jeśli sprzeczna to odrzucamy.
3. 6 tytułów + określić orientację
Klasyczna:
Warunki ekologiczne uprawy kakao w Sierra Leone
Zróżnicowanie przestrzenne preferencji wyborczych
Region Andaluzji na tle Hiszpanii
Specyfika rozwoju państw saharyjskich
Neopozytywistyczna:
Struktura sieci miejskiej na Mazowszu
Struktura przestrzenna przemysłu na Podlasiu
Behawioralna:
Percepcja przestrzeni miejskiej
Preferencje mieszkaniowe mieszkańców Żoliborza
Humanistyczna:
Identyfikacja mieszkańców z osiedlem Chomiczówka
Estetyka krajobrazu dzielnicy Zarzecze
Przestrzeń Warszawy w powieści Lalka
Strukturalna:
Konflikty przestrzenne w zagospodarowaniu dzielnicy
Plan zagospodarowania a postulaty mieszkańców
Postawy społeczne wobec inwestorów zagranicznych
Postmodernistyczna:
Wizerunek miasta jako środek mobilizacji ludności i przyciągania inwestorów
4. Przedmiot badań gospodarki przestrzennej
GP – bada relacje między społeczeństwem, gospodarką, środowiskiem przyrodniczym i przestrzenią.
Zakres: przestrzeń ziemska – gospodarka przestrzenią
Analiza: przeznaczenia przestrzeni i zasad zagospodarowania
Synteza: wymiary przestrzenne systemów społeczno-ekonomicznych
5. koncentracja przedmiotowa geografii
Geografia fizyczna – przyroda
Geografia ekonomiczna – gospodarka
Geografia społeczna/polityczna/kultury – społeczeństwo geografia człowieka/ społ.-ekonomiczna
6. naturalizm /antynaturalizm
Naturalizm – nauki społeczne pod względem własności poznawczych nie różnią się od nauk przyrodniczych i powinny stosować te same metody i uzyskiwać podobne wyniki (teorie)
Antynaturalizm – nauki społeczne wymagają stosowania odmiennych podejść metodologicznych uwzględniających „doświadczenia wewnętrznego” badanych ludzi i podejścia samego badacza. (badanie człowieka bez pewnych założeń nie jest możliwe)
7. zalety próby losowej próby celowej
Próba losowa − osoby się losuje, dążymy do określenia na ile dokładne wnioski możemy wyciągnąć w stosunku do wniosków z próby generalnej, jaki jest % błędu, na ile wnioski są uniwersalne z badania na podstawie próby losowej; jaka jest wiarygodność wyników; ale jeśli wysyłamy ankietę i dostajemy częściowy zwrot ot nie jest to już próba losowa tylko bardziej celowa, bo odpowiedziały osoby o określonym charakterze; moim zdaniem tak samo jest z każdą ankietą, bo jak potencjalny respondent odmówi wzięcia udziału w badaniu to też to już podpada pod próbę celową, w próbie losowej możemy wnioskować o stopniu uniwersalizmu (!).
Próba losowa -ZALETY
W próbie losowej każdy element ma podobne szanse znalezienia się w próbie.
Wnioski wyciągane na podstawie próby losowej maja charakter bardziej pewny, ponieważ jest określona dokładność i wiarygodność uzyskanych wyników.
Próba celowa − świadomy i zaplanowany wybór respondentów, skierowanie ankiety do osób o określonych cechach, wyniki badania są bardziej subiektywne, wnioski powinny być ograniczone do zbiorowości, która była przebadana, tzn., jeśli badamy użytkowników hoteli ** gwiazdkowych to wnioski z badań nie mogą być rozciągnięte na osoby korzystające z hoteli ***** gwiazdkowych, a tym bardziej do populacji generalnej.
Najczęściej kryterium doboru obiektów badań są cechy obiektów; w badaniu mogą brać udział zespoły obiektów, np. gminy − pojawia się problem zróżnicowania wewnętrznego zbioru (średnia dł. życia, % zatrudnionych itd.), dlatego uśrednia się wszystkie cechy dal całej gminy; przy silnym zróżnicowaniu obiektów trzeba wybrać więcej obiektów.
8. wzór na minimalną próbę w losowaniu prostym
n = [ua2*2] / d2 lub n = [ua2* p*q] / d2
Gdzie:
n - liczebność próby,
ua – prawdopodobieństwo dla 99% - 2,58
95% - 1,96
90% - 1,65
- odchylenie standardowe,
d - dokładność
p - część populacji generalnej z badaną cechą (%)
q – pozostała część populacji generalnej (%)
9. skale pomiaru
SZEREG STATYSTYCZNY – zbiór danych uporządkowanych wg. Określonego kryterium.
Wyróżniamy:
a) Szereg szczegółowy: uporządkowane wartości
b) Szereg rozdzielczy: wartości zgrupowane w klasy
SKALE JAKOŚCIOWE – przyjmuje wartości nie będące liczbami np.: kolor, płeć.
SKALE JAKOŚCIOWE to nominalna i porządkowa
1. Skala nominalna
o Liczby służą tylko do oznaczenia oraz identyfikacji i klasyfikowania obiektów.
o Jedna liczba odpowiada tylko i wyłącznie jednemu obiektowi.
o Liczby nie odzwierciedlają sumy cech posiadanych przez obiekty.
o Jedyną dopuszczalna operacją na liczbach skali nominalnej jest ich zliczanie.
o Dopuszczalne jest stosowanie ograniczonej liczby statystyk np. procenty i moda.
Przykłady skali nominalnej:
Skala nominalna – niealternatywna
Który z niżej wymienionych czynników przyczynił się do wyboru narty Fisher RC4?
a) twardość narty
b) promień skrętu
c) inne ...
Skala nominalna – alternatywna
Czy lubi Pan/i spożywać napoje alkoholowe? TAK NIE
Skala nominalna (dychotomiczna)
Czy miałeś kiedykolwiek wypadek samochodowy? TAK NIE
2. Skala porządkowa
o Skala porządkowa umożliwia uporządkowanie obiektów (przydzielenie liczb) ze względu na stopień nasilenia pewnej cechy
o Możemy określić, że dany obiekt ma więcej lub mniej danej cechy, ale nie możemy określić o ile > lub <, ponieważ skala ta nie ma stałej jednostki pomiaru.
o Każde serie liczb, które zachowują uporządkowane relacje między obiektami uznajemy za skale porządkowe.
o Oprócz operacji liczenia dozwolonej na skali nominalnej, skale porządkowe pozwalają na użycie statystyk opartych na centylach, np. percentyla, kwartyli i mediany.
Przykład:
Skala porządkowa - opisana liczbowo
Proszę określić, w jakim stopniu umie Pan/Pani obsługiwać komputer Znakomicie 5 4 3 2 1 Kompletnie nie umiem
Skala porządkowa - rang
Oto lista cech, które pomogą Pani w wybraniu torebki, do których może Pani przywiązywać mniejszą lub większą wagę. Proszę wpisać odpowiadające poszczególnym cechom symbole literowe kolejno w skali od 1 do 7, porządkując je w taki sposób, aby najważniejsza cech znalazła się na pierwszym miejscu a cech najmniej ważna na miejscu ostatnim
A – marka B – cena C – kolor
D – pojemna E – z ozdobami F – skórzanaG – dyskretna
Skala porządkowa - opisana werbalnie
W jakim stopniu, wiedza na temat działania silnika wysokoprężnego wpłynie na Twoje użytkowanie samochodu?
Ø Bardzo pomoże
Ø Troszkę pomoże
Ø Być może pomoże
Ø Raczej nie pomoże
Ø Na pewno nie pomoże
Skala porządkowa - semantyczna
Proszę zaznaczyć swo...